Schilling Árpád: Tessék politizálni!
Élet ÉS Irodalom 50. szám, 2012. december 14
Igyekszem figyelemmel követni a mértékadó hazai művészek
nyilatkozatait . Többségük viszolyogva tekint a politikára, és sohasem
mulasztja el megjegyezni, hogy a művészet nem politika, ők maguk sohasem
szeretnének belefolyni a politikai csatározásokba és így tovább. Amikor
egy vidéki színházigazgató, aki nyíltan rokonszenvezik a kormányzó
párttal, vagy pontosabban annak elnökével, de színházában közhelyesen
szórakoztató – közismertebb elnevezéssel: bulvár – műsorokat szervez,
akkor minden ellenkezése dacára politikát művel, öntudatlanul. Egy másik
elkötelezett színigazgató, aki szintén rokonszenvezik a jelenlegi
kormánypárttal, sőt ágazati vezetőként a kormány szócsöveként és egyik
ideológusaként is működik, rendszeresen hangoztatja, hogy véget kell
vetni az embereket ostorozó színházcsinálásnak, és itt az ideje, hogy
több reményt és szeretetet sugározzanak a színházak. Ő maga szintén
gyakran tesz hitet amellett, hogy a művészet tartsa magát távol a
politikától.
Vannak olyanok is, akik igyekeznek az általuk vezetett
színházi intézményben hangot adni társadalomkritikai észrevételüknek,
elsősorban különböző klasszikus darabok kortársi interpretációján
keresztül, de még ők is azon az állásponton vannak, hogy a művészember
ne politizáljon, inkább alkosson olyan műveket, amelyek képesek
kifejezni a rejtett véleményeket.
Van olyan kortársművészeti intézmény,
amelynek vezetője megpróbált rendkívül óvatosan beszélni az ország
kettéosztottságáról, de kizárólag a kiállítás tematikáján keresztül, és
akkor is kínosan ügyelve az általa politikailag korrektnek tekintett
egyensúlyra. (Az említett vezető, miután az ultrakonzervatív lobbi
kiszervezte alóla az intézményt, lemondott pozíciójáról.) Aztán van
kultúrpolitikai vezetővé avanzsált szerző is, aki szintén ellenzi a
politizálást, bár bizonyos megjegyzéseivel egyértelműen ideológiai
üzenetet közvetít, nem mellesleg kiszámíthatatlan kormányzati
döntésekhez asszisztál. Van olyan belsőépítész is, aki villámgyorsan
kapott rendkívüli hatalmat, élet és halál urává vált a teljes művészeti
területen, de ő sem szereti a direkt politikát.
Mit jelent az, hogy politika? Azt jelenti, hogy közélet.
Mit jelent a politizálás? Közéleti tevékenységet jelent. Mit jelent a
közéleti tevékenység? A közösségéért felelős polgár aktív jelenlétét
jelenti a közügyekben.
Túlhaladottnak, sőt eleve értelmetlennek tartom a civil
és a politikai társadalom kettéválasztását. Miért csak politikus
politizálhat? És egyáltalán mit jelent esetükben a politizálás? A biztos
pártválasztók többségének manipulálását a politikai marketing
eszközeivel. Slussz. Hol vannak itt a közügyek? Nyilvánvalóan sehol, s
ha mégis, leginkább a civileknek aposztrofált polgárok – bérmunkások,
vállalkozók és munkanélküliek – körében. A gyerekek, a szüleik, a
tanáraik, az orvosaik és a munkaadóik körében. Minden egyes magyar
állampolgár kezében vannak a magyar közügyek. A politikus sincs
birtokában több statisztikai adatnak, több tudásnak, információnak,
összeköttetésnek, nem tud sem tervezni, sem kivitelezni, sem
értékesíteni, sem újraelosztani, sem felépíteni, sem megtisztítani, sem
törvényt alkotni, sem betartatni, sem felszabadítani, sem rabosítani,
sem érdemtelenül támogatni, sem kirekesztően elvonni a polgárok aktív
részvétele nélkül.
Felháborítónak tartom, hogy a művészek nem hajlandóak
tudomásul venni közéleti felelősségüket. Minden műalkotás közszereplés,
ez nyilvánvaló. Egyfajta hangulatjelentés, érzelem- vagy
véleménynyilvánítás, kritika vagy éppen egy gondolkodásmód, akár
ideológiai beállítódás prezentációja, de lehet pusztán egy kreatív
ötlet is, amely jelenleg önmagában is állítás. Nem lehetünk közönyösek
egy olyan országban, ahol a polgárok harmada effektíve rab, legalább
fele egzisztenciális bizonytalanságban él, amikor a pályakezdők egyre
nagyobb hányada tervezi elhagyni a hazáját. Nem tehetünk úgy, mintha
minden rendben volna, amikor a parlamentben folyó munkát értékeljük. Nem
tekinthetjük egyszerű mellébeszélésnek a konkrét hazugságot.
Nem
legyinthetünk újra és újra a politikai döntéshozók cinizmusára és
ájtatosságára. Nem engedhetjük meg, hogy a közhangulatot és közmorált
tudatosan amortizáló gőgös és arrogáns politikusok dilettantizmusáért a
kiszolgáltatott és hagyományosan megbélyegzett csoportok (cigányok,
zsidók, alternatívok és munkanélküliek, aluliskolázottak és
értelmiségiek, képviselet nélküliek és médián kívülre szorultak)
kényszerűen válnak kirekesztetté, úgy, hogy egyre gyakrabban még egymást
is ellenségnek tekintik.
A művész közszereplő. Vagy ha nem az, hát közszereplővé
kell válnia. A művész nem bujkálhat a felelősség elől. A vélemény hiánya
is véleménynyilvánítás, vagyis: öntudatlan politizálás. A művésznek
ráadásul gondolnia kell valamit arról, ami körülötte zajlik. A művész
nem engedheti meg magának, hogy állami ünnepségeken, a kamerák
kereszttüzében politikusokkal gazsuláljon, majd nagy hangon azt
hirdesse, hogy ő bizony nem politizál. De igenis politizál. Kiemelt
közszereplőként példát, irányt mutat, azt üzeni, hogy minden rendben
van, ha úgy cselekszik a többi polgár is, mint ő, vagy éppen
ellenkezőleg, felhívja a figyelmet arra, hogy ami jelenleg a magyar
kormány hatására történik, az megengedhetetlen. Egy színész nem fogott
kezet egy korábbi miniszterelnökkel, mert nem bírta volna megsimogatni a
kezével az unokáit a kézfogás után. Ez ugyan egy meglehetősen
patetikusan megokolt gesztus volt a részéről, de az igaz, hogy nem kell
átvenni az állami kitüntetést, ha az állami szervek működésével szemben
mély ellenérzésünk van. Át lehet venni, de nem kötelező. A polgár
szabad, a művésznek ráadásul foglalkozásbeli kötelessége a független
gondolkodás. Tessék függetlenül gondolkodni és viselkedni! Tessék
túllépni a pártok iránt érzett el- és lekötelezettségen! Tessék
szembemenni a megszokással!
Tüntetni kell a közmédia züllesztése ellen, a
pedagógusok megalázása ellen, a magyar kultúra tudatos amortizációja
ellen, a kirekesztő közbeszéd ellen, a kritikát megtorló despotizmus
ellen, az offenzív bel- és külpolitika ellen, az „oszd meg és uralkodj”
gyakorlata ellen vagy az országot csődbe kormányzó gazdaságpolitika
ellen!
A művész azért nem mer politizálni, mert tájékozatlan.
Az igaz persze, hogy a sajtóorgánumok és a televíziók sokat veszítettek
népszerűségükből a releváns, érdemi információk piacán. Ennek elsősorban
az az oka, hogy képtelenek naprakészek, jól informáltak,
professzionálisak és pártatlanok maradni, szemben az internet különböző
típusú felületeivel. Bárhonnan hozzájuthatunk olyan információkhoz,
amelyek segítenének minket eligazodni a politika ügyeiben is. Amennyiben
vennénk a fáradságot, és használnánk ezeket az eszközöket. A
dezinformált polgár fél a véleménynyilvánítástól, menekül a nyílt vita
elől.
2009 óta egyre csak fogy azoknak az alkalmaknak a száma,
amikor politikusok főműsoridőben vitáznak a köz dolgairól. Nincs rá
igény, mondhatnánk. Vagy nincs min vitázni. Nem tudnak hogyan vitázni.
Nem képesek elviselni a másik érveit, vagy nem elég mély a meggyőződésük
a mondanivalójukban. Ha a polgárnak fogalma sem lehet arról, hogy
tulajdonképpen miről is folyik vita, melyek az eltérő álláspontok, akkor
nem lesz esélye szabad felnőtt ember módjára viselkedni. Megalázott
vagy éppen ravasz kisgyerekként járul az urnához, ahol esetenként
életében először találkozik a jelöltek neveivel. Ez a gyakorlat meg kell
hogy változzon. A progresszív politikai erőknek újra vissza kell
térniük a nyílt viták rendszeréhez. Minden egyes szakpolitikai vagy
ideológiai különbséget tisztán és érthetően kell artikulálni a közösség
felé. Minden egyes vitás pontot jelezni kell. Venni kell a fáradságot és
a bátorságot, és tisztázni kell az emberekkel, hogy a vita nem
probléma, a vita egészséges és hatékony eszköz azért, hogy megtaláljuk a
legjobb megoldásokat, hogy mind gazdasági, mind szociális, mind
kulturális értelemben előrébb léphessünk. A progresszív erőknek meg kell
próbálniuk végre elmagyarázni és láthatóvá tenni, miben is áll a
valóságos demokrácia: az egyén szabadságában, az együttműködés
kényszerében és a szolidaritás felelősségében.
A politizálás egyik oka lehet az egyes szakmákat sújtó
állami dilettantizmus és cinizmus. A dilettantizmus eredményei a
fenntarthatatlan struktúrák, az ideológiailag lojális, szakmai
kérdésekben azonban inkompetens személyek pozícióhalmozásai, az
átláthatatlan és kiszámíthatatlan finanszírozás, az elsősorban
megtévesztést és manipulációt szolgáló kommunikáció és így tovább.
A cinizmus ahhoz kell, hogy az egyre védhetetlenebb
ügyetlenkedést gőgös magabiztossággal vállalhassák fel a döntéshozók.
A
kormánypárt(ok) gyúanyaga a sunnyogás, az intrika és a szakmák
képviselőinek semmibevétele. Ez utóbbinak volt az egyik gyöngyszeme,
amikor Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere azt találta
mondani az őt kérdésekkel bombázó és az utolsó pillanatig
együttműködésben reménykedő pedagógusokról, hogy azért akarnak tüntetni,
mert nem akarnak tanítani. Azokról a pedagógusokról mondta ezt a
református lelkész, akiket ő maga képvisel a kormányban, és akiket
átlátszó és betarthatatlan ígéretekkel etettek, s akiket soha semmilyen
egyeztetés során nem vettek komolyan.
Amikor politizálásra gondolok, akkor elsősorban a
szakmák védelme lebeg a szemem előtt. Minden egyes szakmai szervezetnek,
azok képviselőinek, avagy tagjainak, minden egyes polgárnak,
függetlenül attól, hogy tartozik-e bármilyen érdekképviseleti fórumhoz,
egyszóval bárkinek, akinek van szakmai becsülete, önbecsülése,
tisztessége, van tudása, végzettsége, tapasztalata, mindenkinek, aki
arra vágyik, hogy komolyan vegyék őt mint szakembert, munkatársat,
emberi erőforrást, nem pusztán érdeke, de kötelessége is megvédeni
Magyarországot az egyre súlyosabb amortizációtól.
A szakmai és ezzel együtt járó szellemi leépülés jelei
szembetűnőek, és ezért elsősorban azok a szakemberek a felelősek, akik
gyáván és önérdekből hallgatnak csak azért, mert a végsőkig védik az
általuk támogatott kormány tevékenységét. Hogy hallgathat a Professzorok
Batthyány Köre, amikor Jeszenszky Géza égbekiáltó tettet követ el a
tudományosság ellen?
Hogyan viselhetik el a táncművészek, hogy a mind
szellemileg, mind fizikailag leépült Markó Iván minden szakmai érv
ellenére vígan költheti el érdemtelen támogatását? Hogyan engedheti meg a
színházi szakma, hogy a végérvényesen politikai komisszárrá züllött
Kerényi Imre behatoljon az iskolák falai közé, és szellemi értelemben
abuzálja a magyar ifjúságot? Hogyan lehetséges az, hogy a Nemzeti
Színház regnáló igazgatóját lejárató kampányhoz asszisztáló, a magyar
polgárokat ideológiai alapon megosztó, minden írott és íratlan szakmai
szabályt kénye-kedve szerint áthágó Vidnyánszky Attila ténykedése
semmilyen komolyan vehető ellenállást nem vált ki az oktatási és
kulturális intézményeket igazgató szakemberek részéről?
Hogy a
képzőművészek krémje csendben asszisztálja végig, hogy az ízlésterrort
szakmaiságnak aposztrofáló Fekete György átvegye a magyar kulturális
élet irányítását? Hogy Matolcsy György immáron két éve beszélhet
megveszekedett hülyeségeket a gazdaságról úgy, hogy előadásait
szakemberek százai néma csöndben hallgatják végig? Hogy lehetséges az,
hogy ilyen sokan vannak, akik képtelenek felfogni a világ
differenciáltságát, akik monokróm életszemléletüket szakmaiságnak
hazudják, akik vakon helyeslik a mások megaláztatását, akik elemi emberi
és szakmai bűnöket és hibákat követnek el, s közben kikérik maguknak,
hogy vannak, akik máshogy vélekednek, esetleg még a szájukat is
kinyitják, amikor újabb és újabb bornírt helyzetek elé állítja őket ez
az egyre súlyosabb dohszagot árasztó magyar akol?
A szabad véleménynyilvánítás bizonyos esetekben nem pusztán alapjog, de egyben szakmai kötelesség is. Tessék megérteni, hogy az egzisztenciális félelemből ki nem mondott állásfoglalás épp azt az egzisztenciát fogja ellehetetleníteni, amelyet óvnak azok, akik tűrnek. Ha nem tesszük szóvá, hogy a gépet dilettánsok üzemeltetik, akkor a gép előbb-utóbb leáll. Ha engedünk a kísértésnek, észrevétlenül beszorulunk a fogaskerekek közé. A gépezet utolsó nyekkenése egyben mindannyiunk halálsóhaja is lesz. Tessék már végre politizálni!
Köszönet a cikké...bár süket fülekre és falakba talál, de a kiáltás, még hátha elszáll valameddig...
VálaszTörlés