2010. január 20., szerda

Ilyesmi iskolatípusban nyugodtabban tudnám a gyerekeim......, van mit tanulni a finnektől.....

(Akinek nem inge, ne vegye magára, hisz tisztelet a kivételnek .... ( Larion )

A DIÁKOK TELJESÍTMÉNYE MINDEN ISKOLARENDSZERBEN A TANÁROK TELJESÍTMÉNYÉTŐL FÜGG.

Az oktatási reformok közül sok azért nem vezet eredményre, mert nem érik el az osztálytermeket. Az ilyen felemás reformok olyan hatással vannak a tanítási gyakorlatra, mint a vihar az óceánra: a felszín zavaros és mozgalmas, de a tengerfenéken (ha kicsit iszapos is), nyugalom és változatlanság uralkodik. A vezetők látszatintézkedésekkel nagyszabású változások illúzióját keltik, de a felszín alatt, a mélyben, az osztálytermekben az élet változatlanul folyik tovább

A Mckinsey jelentés szerint a világ legsikeresebb közoktatási rendszerei a legnagyobb változásokat épp az osztálytermi munkában érték el. Kijelenthetjük, hogy a leendő tanárok gondos kiválasztása és magas színvonalú képzése mellett a tanítás minőségének, az osztálytermekben zajló munkának a megreformálása a jó iskola másik ismerve.
Íme egy példa arra, hogy minden az osztályteremben, a tanár és a diák kapcsolatában dől el: Finnországban a gyerekek hétéves korban kezdik az iskolát, és naponta csak négy órát töltenek az iskolában az első két évben. Tizenöt éves korukra mégis a világ élvonalába kerülnek a matematika, a természettudományok, az olvasás és a problémamegoldás terén, teljes 50 ponttal megelőzve a szomszédos Norvégia diákjait.

A sikeres közoktatások a tanárokat folyamatosan továbbképzik azért, hogy:
- felismerjék saját gyakorlatuk gyenge pontjait, lehetőleg ennek okaival együtt.
- lássanak elég (és értsék, tudják megítélni a) helyes gyakorlatot – az eredeti környezetben, az osztályteremben.
- törekedjenek a jobbításra, létezzen a közös céltudat és az a meggyőződés, hogy képesek érzékelhető mértékben változtatni tanítványaik oktatásán.
- a továbbképzések döntő helyszíne az iskola, az osztályterem,
- eredményes tanárokat eredményes gyakorló tanárok képeznek
- biztosítják a tanárok egymástól való tanulásának lehetőségét – jellemző a hospitálás.

A végső cél, hogy a tanárok egymástól tanulhassanak. Más szakmáktól eltérően, ahol a csapatmunka magától értetődő, a tanárok általában egyedül dolgoznak, így nincs lehetőségük arra, hogy ellessék egymás módszereit. Több iskolarendszerben is alkalmazzák azt a stratégiát, hogy a tanárok rendszeresen beülnek egymás óráira, így olyan környezet alakul ki, ahol szabadon megoszthatják tudásukat és véleményüket arról, mi az, ami beválik, és mi az, ami nem. Emellett visszajelzéseket kapnak egymástól, és közösen fogalmazhatják meg az oktatás fejlesztésére vonatkozó reményeiket és céljaikat.

A sok országban elterjedt közös lyukasórákat a tanárok arra használják, hogy az általuk oktatott tanulók készségeinek és képességeinek értékelései alapján közösen elemezzék és alakítsák ki és át tanítási módszereiket. Az ilyen megbeszéléseken a fejlesztésért felelős igazgató, egy írás-olvasási készséget fejlesztő szakértő is részt vesz, és a felmérők eredményei alapján folyik a értékelés. A cél az egyes tanárok fejlesztési módszerei közötti különbségek azonosítása és annak megértése, hogy ezek milyen hatással vannak az eredményekre. A megbeszéléseket a munkatársak észrevételei és a tanítási stratégiák együttes kialakítása követi. Egyes iskolákban annyira nyitottak egymás módszerei, gyakorlata iránt a kollégák, hogy az a térelrendezésben is megjelenik: a tantermek között nincs zárt ajtó, olykor még fal sem.

Az eredményes iskolavezetők megtalálása hasonlóképpen kulcsfeladat. Ennek eszköze a kiemelt fizetés, a kemény célirányos vezetőképzés, t ehermentesítés az adminisztráció alól, a szakmai fejlesztésre való összpontosítás.

Az iskolavezetők felkészítése a legjobb vállalatvezetési képzési programok alapján történik. Heti egy napot iskolákban töltenek a leendő iskolavezetők, ahol innovatív megközelítéseket kell kidolgozniuk az adott iskola konkrét problémáinak megoldására. A csoportos programok során a jelöltek közösen fejlesztenek ki új oktatási módszereket.
Több országban bevett szokás, hogy több hetes tanulmányútra küldik a leendő iskolavezetőket egy nagy céghez (pl. IBM, HP, Ritz Carlton), ahol az üzleti élet vezetői mellett tanulnak a gyakorlatban, és elsajátítják a kiemelkedő üzleti vezetők szemléletét.

Azokban a rendszerekben, ahol az igazgatót a reform forrásának és motorjának tekintik, megkövetelik tőle, hogy a szakmai fejlesztés irányítója legyen, és ideje java részét tanártársai képzésére fordítsa. Az egyik sikeres igazgató szavaival élve: „A tanár munkája arról szól, hogy segít a gyerekeknek tanulni. Az igazgatóé arról, hogy a tanárokat segíti.”

A diákok teljesítménye minden iskolarendszerben a tanárok teljesítményétől függ. „Az iskolarendszer feladatát így lehetne összefoglalni: gondoskodik arról, hogy amikor egy tanár belép az osztályterembe, rendelkezésére álljanak a szükséges segédanyagok, és meglegyen a tudása, a képessége és az ambíciója ahhoz, hogy ma eggyel több gyereknek segítsen abban, hogy elérje a megfelelő szintet, mint tegnap. És hogy ugyanezt megtegye holnap is.”

8 megjegyzés:

  1. Itthon is így kellene. Tudnék mesélni, mi megy most az iskolákban, legalábbis az általánosban.

    VálaszTörlés
  2. Hát bizony a skandináv térség egy más világ és mentalitás. Egy fél év erejéig Dániába kóstolhattam bele. Ami rögtön eszembe jut ha visszagondolok az a szociális biztonság valamint, hogy nem hagynak magadra.

    VálaszTörlés
  3. Pont ezért kívánkozott ki belőlem mindez, mert nálunk sem fényesek a tapasztalatok...., sok "pedagógus" létezik, aki az elavult -hatalmaskodós kasztrendszerekbe sűrűsödve működve jól összetudnak fogni annak érdekében, hogyan lehet levagdosni a gyerekeink szárnyait és megölni ba bennünk nyílós kreativitást, önálló gondolkodást, a pozitívitást és lelkesedéseket....
    Nem rajongok annyira az amerikai kultúráért, de ahogy ők nyúlnak a gyerekekhez, mikor iskolába kerülnek az is példa értékű. Mert úgy állnak hozzájuk, hogy megkeresik bennük azt az akár egy képességet, melyben jobbak a többitől és elkezdik azt erősíteni és egy jó adagnyi önbizalmat növelni bennük, amitól nem lehorgasztott fejjel és sebeiket nyalogatós felnőttekké válnak, mint nálunk... Abba nyomnak energiát, ami jó bennük... Nálunk meg folyik még min dig? Abba kell energiákat nyomni, amely kevésbé megy és nem véletlenül megy kevésbé.... Tehát tovább frusztráljuk őket és támogatja a rendszer, hogy milyen tökéletlen valamiben, mert korrepetálásra szorul folyamatosan.......... Ha egyszer megkérdeznénk őket , ők mit szeretnének........
    Kíváncsi lenne erre egyáltalán valamelyik szakember, és arra képes lenne, hogy leguggoljon hozzájuk és nem fenntről és a felnőttélet szintjéről nézne rájuk gőgösen...?
    Miért töri meg a társadalom a bennünk lévő energiákat, örömöket? A gyerekek-tinédzserek olyan sokáig rohangálnak boldogan és olyan sok mosoly van az arcukon.....
    Nézzük meg a 30-40-50 stb évesek arcait.... Mi marad ebből a sok eredendő szépségből...? Miért hagyjuk, hogy rosszkedvűen éljük az érettebb időinket, miért nem akarunk küzdeni a saját kis kozmoszunk örömeiért ?
    Nem könnyű több örömmel élni, az a legnehezebb, hisz könnyebb az út a rossz hangulat felé, a lemondások felé, az önsajnálkozások és tehetetlenségek felé.......
    Mennyi mindennek kell még fejlődnie ebben az országban.....és itt vannak körülöttünk a jó példák, máshol működik így az élet..... Jobb minőségekre vágyom....

    VálaszTörlés
  4. Úgy van! Halljuk, halljuk! :)
    Én tanítottam 10 évig, bizony, nagyon nehéz ügy ez. És nem elég hozzá az iskola, az egész társadalommal van baj, melynek tükre az iskolarendszer.

    Játékra hívlak, Cserfescsillagnál a részletek, nálam a kihívás.:)

    VálaszTörlés
  5. óó, úgy szeretem az írásaidat... és teljesen igazad van, saját tapasztalataim is erősítik ezt -
    mármint, hogy valahogy visszafognak.. nem jut időm az én utamra. legalábbis, ha mindent úgy teljesítek, ahogy elvárják körülöttem, akkor nem jut.. és annyian vannak, akik alapból negatívan állnak hozzánk. miért?? pedig így utolsó évben elég fontos lenne a segítségük. (persze most úgy tűnik, mintha csak rossz tanáraink lennének, pedig nem. :)

    VálaszTörlés
  6. Óóóóóó! Ezt a címkét!!!! Nagyon megtisztelő, komolyan!
    Szóval, az én kisfiam szombaton írta központi gimnáziumi felvételit. A gyerekekbe igyekeztek bemagyarázni (s persze a szülőkbe is), hogy az egész életüket az dönti el, hogy teljesítettek ebben a 2x45 percben. Amúgy Giddens írta, hogy az iskola tulajdonképpen a társadalombn való eligazodást szolgálja, nem pedig ismeretek átadását (illetve hát az is egy ismeret). Mo-on ez azt jelenti: légy engedelmes alattvaló, szürke, könnyen kezelhető ember. Gépies fogyasztó. Igénytelen, mindent elfogadó.
    Varnus Xavér írta v.melyik könyvében, mennyire észrevenni, ha egy kozmopolita társaságban magyarok vannak: szoronganak, nem mernek megnyílni.

    VálaszTörlés
  7. FOlytatás az előzőhöz:
    Igen, nem mernek hibázni! Északon, vagy Angliában azt mondják: jogod van hibázni! Nem jó, de elkerülhetetlen velejárója az életnek. Aki nem mer tévedni, a biztonságra, "éppenhogyra" törekszik, csak baj ne legyen az istenért! Így oersze nincs innvatív szellem, sem kreativitás, nincs mindek örülni, így taposómalom van, fáradtság, fásultság, rák (brrr, leírni is borzasztó). Az élet pedig így ssem lesz kiszámítható.

    VálaszTörlés